مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده
سرخط خبرها

خطیب‌زاده: مذاکرات وین از ریل خود خارج نشده است| برای رسیدن به توافق قوی آماده‌ایم| «لاوروف» آخر هفته در تهران+ فیلم

  • کد خبر: ۱۱۳۳۷۸
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
خطیب‌زاده: مذاکرات وین از ریل خود خارج نشده است| برای رسیدن به توافق قوی آماده‌ایم| «لاوروف» آخر هفته در تهران+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن است.

به گزارش شهرآرانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا و در پاسخ به سؤالی درخصوص تحریم‌های تازه آمریکا اظهار داشت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن شده است؛ از یک طرف اظهارات مقامات آمریکایی را می شنوید که می گویند می خواهند اشتباهات دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بین الملل را رعایت کنند و کنشگر مسئولی در نظام بین الملل باشند و از طرف دیگر رفتارهای قانون گریزانه و ادامه همان سیاست های شکست خورده دولت ترامپ را شاهد هستید. تنها چیزی که می توان گفت همین ضرب المثل فارسی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟این رفتار ایالات متحده به هزاران دلیل که هر روز هم به آنها اضافه می شود، باعث بی اعتمادی جامعه جهانی شده و ما هم به خاطر همه دلایل باید مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ایران باشیم.

خطیب‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم. به رغم تمامی بدعهدی‌های آمریکا و ادامه مسیر ترامپ، این قطار هنوز از ریل خود خارج نشده است. ما الان در این نقطه قرار داریم به خاطر اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و فشار حداکثری را اعلام کرد که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شد. ما برای یک توافق خوب، پایدار و موثر آمادگی داریم و همه زمینه‌ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالی پیرامون آزادسازی کشتی یونانی، خاطرنشان کرد: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود. دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات را آماده کند برای این‌که فرآیند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود. به دولت یونان توصیه کردیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده لازم را داشته باشند و اطمینان دارم مسیر خود را از مسیر قانونی و قضایی طی خواهد کرد. امیدوارم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت متعلق به مردم ایران باشیم و مسیری که پیش خواهد رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سوم(ایالات متحده) است.

وی درخصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای ابراز داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح هسته‌ای کاملا روشن است. جمهوری اسلامی ایران جز بانیان اصلی ابتکار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای بوده و اتفاقاً رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده این ابتکارات را مسدود کرده اند و مانع آن شده‌اند که این ابتکارات جلو برود. موضع ما چه از نظر شرعی براساس فتوایی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است و به عنوان سند در سازمان ملل قرار دارد و چه در ابتکاراتی که انجام داده ایم و چه به عنوان یکی از اعضای امضا کننده اصلی npt روشن است.

خطیب‌زاده افزود: اتفاقا آنهایی که دارایی سلاح هسته‌ای هستند و دائماً سلاح‌های خود را گسترش می دهند و برخی طرف‌ها مانند رژیم اشغالگر قدس که به طور فعالانه از رژیم های پادمانی فرار می‌کنند و به گسترش این تسلیحات مبادرت ورزید باید به انجام تعهدات متعهد بشوند و این موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سئوالی درباره دستاورد سفر رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: الان جمهوری اسلامی ایران دارد جایگاه خود به عنوان هاب ترانزیتی منطقه را مجدد به دست می آورد.

وی افزود: اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده است و کالا ها می توانند از قزاقستان در مسیر تمام ریلی منتقل بشوند. اولین محموله های کریدور شمال جنوب از طریق دریا و خط آهن منتقل شده است. کریدور شمال_ جنوب و شرق_ غرب و سایر مسیر های جانبی دیگر در حال فعال سازی است. اینها در سفر هایی که انجام می‌شود به امضای قرارداد رسیده است و یا در حال پیگیری است. ما در سفر رئیس جمهور قزاقستان متعاقب رئیس جمهور تاجیکستان و ترکمنستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: الان هدف‌گذاری که برای روابط ما با قزاقستان شده است رسیدن سطح تجارت از نیم میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار است که پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران می طلبد. همکاری‌ها در حوزه قفقاز و آسیا گسترش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر لاوروف به تهران در هفته جاری خبر داد. 

خطیب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه اظهار داشت: رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت و ضد صلح خود در این منطقه و علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

وی اضافه کرد: البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند. فعلا منتظر می‌مانیم که ببینیم در آینده چه خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص دیپلماسی فرهنگی ایران در منطقه گفت: دیپلماسی فرهنگی بخشی از دیپلماسی جامعی است که جمهوری اسلامی ایران پیگیری می کند و هماهنگی های آن در مرکز دیپلماسی عمومی پیگیری می شود. بخشی از روابط ما با عراق، روابط مردمی و فرهنگی است که بین دو کشور وجود دارد.در حوزه تمدنی، معماری، هنر و بسیاری از ابعاد دیگر دارای وجوه مشترک فراوانی هستیم.

خطیب‌زاده همچنین در این نشست خبری در پاسخ به اظهارات اخیر گروسی اظهار داشت: توصیه همیشه ما به گروسی این بوده که در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. آنچه بین ایران و آژانس به عنوان بیانیه مشترک در پنجم مارس توافق شد، پیگیری شد و مکتوب شد. اگر آژانس همچنان سؤال داشته باشد مسیر، آن رفت و برگشت‌هاست و نه اقدامات رسانه‌ای.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مسیر وین در این مدت طی شده و این مسیری است که در این مدت کار خود را طی کرده است و قطار دیپلماسی دارد کار خودش را انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده همچنین درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه بیان داشت: یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در منطقه داریم همکاری‌ها با ترکیه است. طی سال های گذشته یکی از باثبات‌ترین و رو به گسترش‌ترین روابط را با ترکیه داشتیم. دو طرف در تلاشند تاریخ مناسبی را پیدا کنند که به صورت محتوایی و کاملا اجرایی ملاقات های خوبی را داشته باشیم. فکر می‌کنم بزودی این سفر انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این نشست به آخرین پیگیری‌ها پیرامون پرونده ترور سپهبد شهید سلیمانی پرداخت و گفت: آنچه در آن بامداد در خاک عراق اتفاق افتاد یک جنایت آشکار بود و مرتکبین، عاملان، مباشران و مشاوران در حال تعقیب هستند و تصمیم قطعی جمهوری اسلامی است که به پیشگاه عدالت آورده شوند.

وی افزود: ما در این راستا با دوستانمان در عراق از طریق‌های رسمی با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک و قوه قضاییه به عنوان مسؤول پرونده پیگیری‌ها را انجام می‌‌دهند. اینکه برخی اظهارات توسط برخی جرثومه‌های فساد و سرکردگان دروغ و تزویر و ریا گفته می‌شود، سهم‌خواهی هایی است که می‌خواهند مصرف داخلی برایشان داشته باشد، اما به واقع باید در ترس زندگی بکنند.

 
خطیب‌زاده در پاسخ به سئوالی پیرامون بدهی عراق و پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور اظهار داشت: یک مدل تکراری وجود دارد که هر خبر خوبی را برخی دوست دارند تبدیل به امر استثنایی کرده و تلخی در آن اضافه و تشکیک در آن ایجاد کنند.
 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: به‌رغم تمامی فشارها بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم. در این مورد بله بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی‌بی‌آی وصول شده و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنیم.
 
خطیب‌زاده در‌خصوص وفاق داخلی و صدای واحد ایران در حوزه سیاست خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره یک صدای واحد داشته است و با یک صدا صحبت کرده است و این از قدرت های جمهوری اسلامی ایران بوده است که به رغم تکثر‌هایی که در داخل حوزه‌های تصمیم‌سازی ما وجود دارد در حوزه عمل، اقدام و اعلام یک صدای واحد داشته و همان صدایی است که از از این تریبون و تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌شنوید. قطعاً دیپلماسی رفع تحریم‌ها مسیری است که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا انتها و تا رسیدن به یک توافق پایدار آن را پیگیری کند.
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی درخصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با عربستان گفت: الان بسیار زود است که در خصوص مرحله پایانی برقراری روابط دیپلماتیک اعلام نظر کنیم. الان تمرکز ما بر اعزام حجاج است.
 
وی ادامه داد: از مساعدت‌ها و همکاری‌های مراجع ذیربط در عربستان تشکر می‌کنم. تمرکز ما بر این است که امنیت و آرامش و حج مقبول برای حجاج فراهم شود. حجاج ما وارد عربستان شدند و تمامی گزارش‌ها امیدوارکننده است. مطمئنا میزبانی موثر از حجاج ایرانی زمینه‌ساز ابعاد دیگر توافقات است.
 
 
خطیب‌زاده در خصوص اقدامات دیپلماسی ورزشی در آستانه جام جهانی قطر گفت: دولت و رییس‌جمهور به طور ویژه در خصوص جام جهانی متمرکز به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک می‌کنند. جلسات متعددی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل و ستاد و کارگروهی برگزار شده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد:‌ وزارت‌خانه‌ها مسئولیت پیدا کرده‌اند تا وزارت خارجه و فدراسیون فوتبال در این مسیر تنها نباشند. یکی از اولویت‌های وزارت امور خارجه هم همین کمک است. با سرپرست فدراسیون فوتبال و تیم ملی چندین بار به صورت حضوری و تلفنی تماس و صحبت داشتم.
 

وی خاطرنشان کرد: حریفان تمرینی و بازی‌های دوستانه را با هم مرور کردیم. تلاش کردیم هیچ درخواستی از آن طرف نباشد که از این طرف پاسخ داده نشود. البته می‌دانم رسانه‌ها توقع درستی دارند. به فدراسیون فوتبال هم گفتیم در مسیر تلاش جدی که می‌کنند، کنارشان هستیم. امیدوارم آماده سازی خوبی داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد استعفای علی باقری‌کنی گفت: اجازه بدهید در حد شایعات باقی بماند، کلیه اقدامات در وزارت خارجه انجام می‌شود و مذاکره‌کنندگان ما بی‌توجه به برخی از شایعات که با هدف ساخته می‌شود کار خود را می‌کنند. درباره شایعات موضع رسمی گرفتن کمال بی‌انصافی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->